Monopoli, oligopoli ja duopoli
Yksi suosituimmista lautapeleista, Monopoli (Monopoly), on saanut nimensä monopoli-käsitteen mukaan. Monopoli on lautapeli, jossa ostetaan, myydään ja vuokrataan katuja ja niiden kiinteistöjä.
Taloustieteessä monopoli taas on tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Monopolille ominaista on kilpailun puuttuminen ja siksi monopoli-tilanteessa vallitsee usein epäluonnollisen korkea hintataso. Monopolin vastakohta on täydellinen kilpailutilanne.
Monopoli-pelissä pelaajan tavoitteena on harkituilla sijoituksilla aiheuttaa vastustajalle konkurssi. Pelaajan peli päättyy, kun hänen rahansa loppuvat.
Monopoli-pelin idean keksi nuori nainen, Lizzie Magie, 1900-luvu alkupuolella Yhdysvalloissa. Pelin nimi oli alun perin Maanomistajan peli. Magie toivoi pelin edistävän oikeudenmukaisempaa maailmaa. Hän oli mm. yhteiskuntakriitikko, naistenoikeuksien puolustaja ja toimittaja.
Oligopoli on epätäydellisen kilpailun tilanne, jolloin markkinoilla on vain muutama tietyn palvelun tai tuotteen tarjoaja. Oligopolille on ominaista kilpailun vähyys. Siitä seuraa usein joko epäluonnollisen korkea tai matala hintataso (esim. tuottajille).
Duopoli on oligopolin muoto, jossa markkinoilla toimii vain kaksi tietyn palvelun tai tuotteen tarjoajaa.
Suomessa oli aikoinaan samaan aikaan neljä merkittävää kaupan ryhmittymää; E-liike, Tuko sekä edelleen toimivat K- ja S-ryhmä.
Kesko osti Tukosta osake-enemmistön vuonna 1996. EU:n komissio ei kuitenkaan hyväksynyt kauppaa sellaisenaan, koska se olisi tuonut Keskolle kohtuuttoman vahvan markkina-aseman. Vähittäiskauppa siirtyi Suomen Spar Oyj:lle.
S-ryhmän keskusliike (SOK) osti Suomen Sparin osakekannan vuonna 2005. Tässäkin tarvittiin kilpailuvirastoa jakamaan Spar-myymälöitä.
Helmikuussa 2023 päivittäistavarakaupan työpäiväkorjattu myynnin määrä väheni Suomessa 5,1% edellisen vuoden helmikuuhun verrattuna. Kuitenkin liikevaihto kasvoi 6,9%. Tämä kertoo siitä, että kuluttajat ostavat jo vähemmän tuotteita, mutta kun niiden hinnat ovat niin paljon korkeammat, niin silti kauppojen liikevaihto on kasvanut.
Vuonna 2022 Keskon liikevoitto oli 816,5 milj. euroa (+5,3%), ja S-ryhmän liikevoitto oli 325 milj. euroa (+16%).
Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuudet vuonna 2022 olivat: S-ryhmä 47%, K-ryhmä 35,2%, Lidl 9,8% ja muut 8%.
Spar on maailmanlaajuinen Alankomaissa vuonna 1932 perustettu päivittäistavaraketju. Hollannin kielen sana spar tarkoittaa kuusipuuta, siksi sen logossa on kuusi.
Minun taipaleeni Monopoli-pelissä on yleensä päättynyt siihen, kun joudun toisen kerran kanssapelaajani hotellikadulle Erottajalle. Todellisessa elämässä tänä päivänä ei tarvitse joutua edes hotelliin Erottajalle. Riittää, että käy muutaman kerran viikossa ruokakaupassa, niin konkurssi kyllä jo häämöttää.
Päästäksemme lähemmäs täydellistä kilpailutilannetta ja hintojen kohtuullistamista esitän kutsun; Spar, tule takaisin Suomen päivittäistavarakaupan markkinoille. Suomeen sopiva logokin teiltä löytyy jo valmiiksi.